donderdag 23 oktober 2014

Positief denken

Even geen beauty, lifestyle of fashion dingen. Ik wil vandaag even iets met jullie delen waar ik me de laatste tijd wat meer mee bezig probeer te houden: Positief denken. Vaak heb ik de neiging om erg negatief tegen dingen aan te kijken, maar sinds ik er meer op probeer te letten dat ik dat juist niet doe, merk ik daar de voordelen van.

Hoe?
Om te beginnen moet je natuurlijk wel positief willen denken. Zoek uit of je wel echt zo veel negatief tegen dingen aankijkt als je denkt en als je het doet, is het dan ook zo erg als je denkt? Vaak helpt dat al. Toen ik er zelf achter was gekomen dat ik inderdaad wél vaak zo tegen dingen aankeek, besloot ik daar verandering in te gaan brengen.
Even een kort voorbeeldje. Ik zeur erg veel. Of het nou gaat over werk, stress of wat dan ook, ik heb meestal wel iets te zeuren. Niet mijn beste eigenschap, maar ach. Wat ik dus tegenwoordig probeer, als ik dus weer zo veel te doen heb waardoor ik echt in tijdnood ga komen, is nadenken waarvoor ik het doe. Zodra ik mijn doel echt in mijn hoofd heb, werk ik meestal ook gelijk een stuk sneller door! Als je bijvoorbeeld veel schoolwerk hebt en je bent laat in de avond nog bezig, denk dan maar even na hoe blij je zometeen kan zijn met het cijfer dat je gaat krijgen. Dat is al een hele verbetering.
Voordelen?
Zoals ik al eerder zei, zitten er voordelen aan. Om te beginnen merk ik dat ik wat vrolijker ben. Dingen zijn niet zó erg, als je er even over nadenkt. Je mag dan misschien wel heel erg veel schoolwerk hebben, maar iedereen moet daar even doorheen gaan! Of als je bijvoorbeeld geen zin hebt om ergens naartoe te gaan, misschien wordt het toch nog wel leuk of is het niet zo erg als je denkt! Als je er zo over nadenkt, worden dingen ook echt leuker dan als je de hele tijd denkt: 'Wat doe ik hier? Waarom ben ik hier nog?'
Zoals ik ook al zei, gaan dingen soms sneller als je er met een iets vrolijkere blik tegenaan kijkt, wat soms erg fijn kan zijn!


Nu zeg ik niet dat ik echt nooit meer ergens negatief naar kijk. Ik kan nog steeds behoorlijk pissig zijn als ik om half 11 's avonds nog steeds niet klaar ben met mijn huiswerk, maar geloof me: Je merkt er echt de voordelen van! Probeer het maar eens uit. Het hoeft geeneens wekenlang, misschien is een dag zelfs al genoeg om het vast te houden.

1 opmerking:

  1. Goed dat je probeert positiever te denken! Vaak vergeten we de kleine positieve dingen in het leven, is een beetje mens eigen denk ik. Succes! :-)

    BeantwoordenVerwijderen