zaterdag 11 oktober 2014

DIY: My everyday smoothie

Vandaag heb ik een leuke DIY voor jullie, my everyday smoothie! Deze smoothie drink ik bijna elke dag en omdat ik deze zo lekker vind en zo gezond is, wil ik deze graag met jullie delen! In deze smoothie zit van alles wat je nodig hebt en als je er nog wat dingen aan toevoegt, heb je een maaltijdsmoothie.

Wat heb ik nodig?

  • 1 vol glas melk 
  • 1,5 eetlepel Brinta (of andere granen, ik heb liever Brinta, omdat deze erg fijn is en dus ook geen dikke stukjes vormt)
  • 1 eetlepel kaneel
  • 1 eetlepel honing
  • 1 banaan (in stukjes gesneden)
  • 2 of 3 ijsklontjes
  • 1 smoothieglas
  • Een speculaasje of een ander koekje (als je wilt)

Wat moet ik doen?

Natuurlijk moet je eerst even alle benodigdheden bij elkaar rapen, zodat je kan gaan beginnen. Als je alles hebt in de juiste hoeveelheid, kan je alles, behalve het ijs en het koekje, in je blender gooien (de volgorde is niet belangrijk).
Daarna zet je de blender aan voor ongeveer 10 seconden. Dan voeg je de ijsklontjes toe en mix je het nog eens totdat het helemaal vloeibaar is. Het is niet erg als er nog wat stukjes ijs tussen zitten, als ze maar niet te groot zijn, want dat is weer een beetje teveel van het goeie. 
Als alles goed door elkaar gemengd is, kan je het in je smoothieglas gieten. Zeef het niet, want dit duurt echt oneindig lang en uiteindelijk hou je maar een klein laagje smoothie over.
Als je alles hebt overgegoten, kan je als decoratie nog wat Brinta eroverheen strooien.
Ik vind persoonlijk een speculaasje hier erg lekker bij smaken, door de combinatie met kaneel en honing, maar je kan natuurlijk elke willekeurige lekkernij nemen! Leg het bij je smoothie en je hebt een heerlijk drankje voor tussendoor, of zelfs als maaltijd!

Hoe kan ik het variëren?

Als je deze smoothie als maaltijd wilt gebruiken, zijn de ingrediënten zoals hierboven verteld natuurlijk niet genoeg. Je moet wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen! Gebruik in plaats van 1 banaan, bijvoorbeeld 1,5 of voeg nog wat ander fruit toe, zoals bosbessen. In plaats van het kleine beetje Brinta dat hier in zit, kan je ook wat meer gebruiken, of de Brinta volledig vervangen door havermout. Je krijg hierdoor wel stukjes erin. Sommigen vinden dit echt heel erg vies, maar als je het niet erg vindt, moet je het vooral doen. Denk er maar zo over dat hoe meer je toevoegt, hoe beter je het kan gebruiken als een maaltijdsmoothie. Let wel op dat je geen ongezonde dingen gaat toevoegen zoals suiker en andere gezoete dingen. 
Als je wilt kun je in plaats van banaan ook een ander soort fruit gebruiken, hierdoor krijgt je smoothie een totaal andere twist. Ik raad wel af om hard fruit te gebruiken zoals appel, hierdoor kan het moeilijk zijn om de smoothie helemaal vloeibaar te krijgen.
Geniet van je gezonde, zelfgemaakte smoothie. Varieer er lekker op los en maak de smoothie die bij jou past!


1 opmerking: