maandag 29 september 2014

Back to school tips

Zoals al bekend is zijn de scholen weer begonnen. Leuk? Stom? Ieder heeft zijn eigen mening. Ik heb er gemengde gevoelens over.
Meestal vind ik het echt helemaal niet leuk om terug naar school te gaan na een wekenlange vakantie. Weer huiswerk, oneindig lang leren voor toetsen en natuurlijk elke dag op school aanwezig zijn!



Het handigste is om in de eerste weken zoveel mogelijk huiswerk op school te maken, zodat je minder last hebt van het gevoel dat je ineens heel erg veel thuis moet gaan doen voor school. Voor de toetsen moet je gewoon simpelweg leren vanaf het begin van het jaar. Ik raad wel aan om aan het begin van het jaar eerder te beginnen met leren voor toetsen, want je moet in je leerritme komen en dit kan aan het begin van het jaar een beetje moeilijk zijn. Probeer ook goed te plannen, want dat helpt altijd. Sommige mensen vinden dit erg moeilijk, maar er zijn genoeg mensen die je kunnen helpen met plannen.

Maar er zijn ook leuke dingen aan weer teruggaan naar school, zoals je vrienden weer zien. Dat is, in mijn ogen, ook gelijk een van de weinige dingen waar ik ook echt naar uit kijk in de vakantie. Word niet té enthousiast en spreek niet teveel af doordeweeks met je vrienden aan het begin van het jaar, je vergeet dan snel je huiswerk te maken of je bent laat in de avond nog bezig. 
Zelf spreek ik meestal pas echt doordeweeks af met vrienden als ik niet veel huiswerk heb voor de dag erna en ook niet teveel toetsen heb. Dit gaat altijd erg goed. Ik zie mijn vrienden altijd vaak genoeg en ik heb ook altijd mooi mijn huiswerk af en ik heb ook nog eens een hele avond vrij om lekker te relaxen!

Dat brengt me gelijk tot mijn derde punt. Zorg dat je tijd vind om te relaxen en vooral in de eerste weken van school, want je gaat het nodig hebben. Maak je huiswerk gelijk als je uit school komt. Op die manier heb je het snel af en de leerstof zit ook nog eens vers in je hoofd. Meestal heb ik op die manier alles zelfs af voordat ik ga eten. In de avond vermaak ik mezelf dan met een film, een boek of iets anders. Zo kan je je hersenen weer even rust geven en kan je jezelf helemaal klaarmaken voor de volgende dag. 


Als laatste wil ik nog even zeggen dat je echt op tijd moet gaan slapen in de eerste schoolweken. In de vakantie heb je zonder twijfel vaak uitgeslapen, maar dat kan natuurlijk niet op schooldagen. Door op tijd te gaan slapen, word het makkelijker om vroeg wakker te worden. Natuurlijk zijn er ook nog andere trucjes om uit bed te komen in de ochtend: Zet bijvoorbeeld je wekker niet naast je bed, maar ergens anders in je kamer. Om je wekker uit te zetten, moet je wel uit je bed komen en zo ben je gelijk een stuk opgewekter! 
Als je van plan bent om 's avonds in je bed nog tv te gaan kijken op je computer, iPod, telefoon of wat dan ook, zorg er dan voor dat je wat eerder in bed ligt dan normaal. Filmpjes kunnen verslavend werken en je bent al snel een paar uur verder! 

Veel plezier en succes in je eerste schoolweken en ik hoop dat deze tips je een beetje hebben geholpen om makkelijkere, maar toch leukere eerste schoolweken te hebben.

1 opmerking: