maandag 6 oktober 2014

Breast cancer awareness month

Het is oktober en zoals elk jaar is dit ook de maand om wat extra aandacht te schenken aan borstkanker. De stichting Pink Ribbon organiseert elk jaar in oktober allerlei activiteiten voor mensen met deze ziekte en mensen die anderen in deze ziekte steunen. Ik wil door middel van dit artikel ook wat aandacht geven aan dit onderwerp en jullie er ook over informeren.

Pink Ribbon

Pink Ribbon is een stichting die aandacht vraagt voor borstkanker en borstkankerpatiënten. Deze ziekte komt helaas in Nederland erg vaak voor en er is bij vrouwen een kans van 12,7% dat ze het krijgen in hun leven, dat vind ik al reden genoeg om er wat extra aandacht aan te geven. Zoals niet heel erg bekend is, kunnen mannen deze ziekte ook krijgen. Het komt wat minder vaak voor, maar het gebeurd wel.
De stichting is opgericht in 2003 door Borstkanker Vereniging Nederland in samenwerking met het cosmeticabedrijf Estée Lauder The American Women's Club in Den-Haag. In 2007 werd Pink Ribbon een alleenstaande stichting en sinds 2009 heeft de stichting het CBF keurmerk voor goede doelen.
Pink Ribbon is dus een stichting die uit alle macht het aantal mensen met borstkanker te verminderen, dit doen ze door middel van geld geven aan onderzoek, voorlichtingen geven en de zorg voor borstkankerpatiënten te verbeteren. Dit geld krijgen ze uit donaties en op de site van Pink Ribbon kan je ook spullen kopen waarvan een groot deel van de opbrengst naar onderzoek gaat. Pink Ribbon besteedt op dit moment van elke euro die ze krijgen €0,74 naar wetenschappelijk onderzoek, €0,14 naar het verbeteren van de zorg en €0,05 naar het geven van voorlichtingen.
Ik vind Pink Ribbon een erg goede stichting en ik vind ook dat ze het geld uit de donaties erg goed besteden.

Oktober Borstkankermaand 

In oktober wordt dus extra aandacht besteedt aan borstkanker. In deze maand organiseert Pink Ribbon dus ook extra veel activiteiten voor mensen met deze ziekte. Voorbeelden van dit soort activiteiten zijn: Wellness-avonden, verwenmiddagen, diners, informatieavonden en theatervoorstellingen. Al deze dingen worden betaald vanuit bijvoorbeeld de doneringen!
Zelf ben ik erg enthousiast over deze maand, want ik vind het geweldig wat deze stichting allemaal voor deze mensen doet en ik steun ze er ook graag in.

Hoe kan ik Pink Ribbon steunen?

Je kan de stichting Pink Ribbon op allerlei manieren steunen. Dit kan door middel van bijvoorbeeld een donatie. Ook kan je op de shop-site van Pink Ribbon (http://shop.pinkribbon.nl/nl/alle-producten/) verschillende producten kopen waarvan een groot deel van het bedrag naar Pink Ribbon gaat, die het weer besteed aan bijvoorbeeld onderzoek.
Maar je hoeft niet per se geld uit te geven om te laten zien dat je Pink Ribbon steunt en dat je op de hoogte bent van Oktober Borstkankermaand. Je kan dit natuurlijk ook laten zien door roze te dragen. Dit hoeft niet gelijk super opvallend, je kan het ook subtiel houden met bijvoorbeeld een mooi roze lakje, een nailart of natuurlijk accessoires! Zelf laat ik meestal ook zien dat ik op de hoogte ben van deze maand door een roze bandje om mijn pols te dragen, maar als ik dat niet kan vinden, los ik het op met een roze nagellak met bijvoorbeeld een roze strikje erop getekend. Maak het zo gek als je zelf wilt en alle beetjes helpen!

De nieuwe armbandjes, nu op bij Pink Ribbon te koop
Ik hoop dat jullie door dit artikel wat meer weten over deze maand en wat Pink Ribbon nou eigenlijk inhoudt. Laat zien dat je deze mensen steunt door bijvoorbeeld iets van roze te dragen en zorg dat meer mensen weten wat Pink Ribbon doet.
Bedankt voor het lezen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten